20. tammikuuta 2015

Ready, set, GO

Tänään alkaa meidän toinen Rotaryn järjestämä matka, tällä kertaa Pohjois-Peruun ja lopulta Ecuadoriin! Ajetaan rannikkoa myötä ylöspäin pysähdellen rannoille päivittäin, ennen kuin suunnataan sisämaahan Ecuadorin puolella ja vieraillaan pääkaupunki Quitossa. Oon super innoissani, ainoa miinus on, että oon kipeenä.. Lääkkeiden voimalla mennään, toivottavasti tervehtyisin nopeesti.




Vietettiin host-perheen, host-sedän perheen ja host-isovanhempien kanssa neljä päivää vuokratalossa rannalla. Talo oli ihana uima-altaineen, ja ranta täydellinen. Rakastan uida valtameressä, ne aallot on ihania! Okei samaa aikaa mua pelottaa, koska jos et sukella oikeeseen aikaan se aalto vie sua miten lystää ja heitinki parit kuperkeikat, huups. Mutta vesi on lämmintä, ja aurinko kuuma. Sää täällä on kuumenemassa koko ajan, ja joka päivä herään hikoillen... ja päivisin ei välillä tiiä miten päin olla. Ei sillä että kaipaisin sinne pakkaseen, haha. Noina päivinä rannalla onnistuin polttamaan itteni tomaatiksi, ja lopulta pahimmin paloi mun vatsa, joka jatkaa punasena viikon jälkeen, hups.




 

Ekoina päivinä meillä oli mukana mun host-siskon kavereita ja viimesenä päivänä Lærke mun vaihtarikaveri Tanskasta tuli mukaan. Mun host-perhe on ihan paras ja kaikki on menny täydellisesti sen jälkeen kun vaihdoin. Kaikki vaihtarit on ollu täällä jotenki tosi tyytyväisiä niiden uusiin perheisiin ja kaikki menee hyvin. Meillä oli viikonloppuna RYLA, eli Rotary Youth Leadership Awards-leiri, johon osallistu 200 nuorta, kaikki vaihtarit ja perulaisia nuoria. Itse vietin kaiken mahdollisen minkä pystyin nukkuen, koska olin kipeenä, mutta kaiken kaikkiaan mielenkiintonen kokemus. Meillä oli luentoja, joiden oli tarkotus motivoida yrittelijäisyyteen tai yleisesti teemana oli maailman parantaminen ja se, että jokainen meistä voi vaikuttaa siihen. Näiden välissä vietettiin aikaa leikkien. Mut päästettiin taas puhumaan, tällä kertaa suomalaisesta koulusysteemistä. Jännitän joka kerta vähemmän puhuessa suurelle yleisölle ja se on jotain mistä oon ihan super ylpeä. Vaihtovuosi kannattaa, haha.









Nyt siis oottaa 12 päivää rantamatkailua, täydellistä. Ja uusi maa tulee ruksattua mun listalta kun pääse Ecuadoriin. Parasta kaikessa on se, että vietetään tää aika puhtaasti vaihtarien kesken ja se tarkoittaa myös, että espanja ottaa askeleen taaksepäin kun tulee puhuttua lähes pelkkää enkkua.. Mutta vaihtarit on vaan ihan parhaita. Ja rantaloma sopii kesälomalle mitä mainioimmin.

 
 


 
Oon muute myös huomannu, että täällä niillä joilla on rahaa, todella on rahaa. Ja se ero niihin, joilla ei oo mitään on ihan käsittämätön. Tää maa on vaan epäreilu. Esimerkkinä tie, joka vei tolle rannalle, mistä nää kuvat on. Päätie oli kuoppanen, vanha ja epätasanen, ympäristö kuiva ja hoitamaton ja talot vanhoja. Kun käännyttiin sivutielle, joka tonne vei, kaikki oli yhtäkkiä täydellisesti hoidettua, talot valtavia miljoonataloja, tie uusi ja kuopaton. Rikkaat, joita on murto-osa äestöstä rakentaa itselleen illuusion siitä, että kaikki on hyvin. Se vaan on niin väärin. On aivan uskomattomia paikkoja, mutta matkalla näkee aina kylmän totuuden. En tiiä, nää ihmiset ei vaan halua avata silmiään näkemään sitä vääryyttä. Poliitikot on kun niitä parhaimmin koulutettuja ja koko maan rikkaimpiin kuuluvia.
 

2 kommenttia: