4. syyskuuta 2014

Pachacamachahacamachac

 

inka-ajan temppeli, jossa nuorena kauneutensa vuoksi valitut tytöt kasvatettiin hyviin naimisiin, tai vaihtoehtoisesti uhreiksi jumalille


Edellisen postauksen sävy oli jotenkin tosi negatiivinen, en tiiä miksi, koska kaikki on tosi tosi hyvin. Yhtenä päivänä kun istuin autossa host-isän kanssa matkalla kouluun (kyllä saan kyydin kouluun aamusin, luksusta, isi vink-vink) mulle iski tosi epätodellinen fiilis. Oon Perussa, siis toisella puolella maailmaa, ja matkalla kouluun niin kun ihan kuka tahansa muu perulainen. Ja tää on mun elämä, waaau. Vähitellen fiilis, että on vaan lomamatkalla alkaa väistyä, ja paikka alkaa tuntua enemmän omalta. Päivittäin, joku pieni juttu saattaa aiheuttaa mulle semmosen "wau mä tosiaan oon täällä"- hetken, niin hyvässä kun pahassa. Ehdottomasti enemmän kyllä hyvässä.

ei sähköä, ei vettä, ei viemäröintiä, ja sen haistaa kaukaa..

kuvassa laakso joka avautu aavikon takana. Opas tiesi kertoa, että inkojen aikaan kaikki talot rakennettiin aavikkoalueelle, eikä vehreään laaksoon, jotta jäisi mahollisimman paljon tilaa viljelylle, jota tuolla harjotettiin.

mulla oli varmaan joku tosi hyvä juttu kesken...

Esimerkiksi mun kotimatkalla, kun jään bussista ylitän sillan ja samalla valtavan tien. Sillalta näkee talojen yli kauemmas ja kaupungin laidalla häämöttävät vuoret ja se näkymä on kyllä jotain mihin ei heti totu, haha. Vuoria kauheesti kun ei Helsingissä ole. Toinen hauska juttu: kun politiikan tunnilla puhuttiin inflaatiosta ja Euroopan keskuspankista ja näytettiin video, jossa näkyi Euroopan kartta ja Suomi. Tuli kyllä heti haikea olo ja semmonen ylpeys omasta maasta, ja niin pienestä, hahah.



Viime sunnuntaina tosiaan oltiin liikkeellä vaihtareitten kanssa Rotareiden järjestämällä päiväretkellä. Vaihtarit on kyllä parasta mitä tiiän, ihan uskomaton porukka! Aloitettiin päivä vierailemalla armeijan erikoisjoukkoihin kuuluvien laskuvarjohyppääjien koululla, jossa meille pidettiin ensin demonstraatio esitys miten sotilaat toimii tositilanteessa. Sen jälkeen saatiin itse laskuvarjoremmit päälle ja päästiin hyppäämään jokanen vuorotellen 15 m korkeesta tornista vaijerin varaan! Hahah oltiin ihan paniikissa siellä tornissa, kun piti odottaa omaa vuoroa. Elävänä selvittiin ja taas yhtä kokemusta rikkaampana.



Koska kyseessä oli rotaryretki kuului siihen tietysti myös kulttuuria. Meidän tapauksessa ajettiin bussilla kauemmaksi (oltiin edelleen Limassa, voit ajaa lähemmäs 2 tuntia ja oot edelleen Limassa se on valtava) ja päädyttiin Pachacamacin raunioille. Paikalta on löydetty raunioita kolmelta eri ajanjaksolta, joista viimesin on Inkat noin 600 vuotta sitten. Vanhimmat rauniot oli yli 1000 vuotta vanhoja.Kiivettiin pienen vuoren huipulle, josta näki Liman keskukseen asti.  Paikka sijaitsee meren rannalla, joten maisemat oli upeita ja seura mitä mahtavin.



Minä ja tyttö Belgiasta ollaan molemmat tanssimassa koulun tapahtumassa diabladaa, josta jo jotain kerroinkin. Me satutaan molemmat olemaan hieman vajaa 180 senttisiä ja ollaan muita noin päätä pidempiä. Nyt me saatiin erityisosa tässä tanssissa vaan sen takia, että ollaan liian pitkiä tanssimaan muiden tyttöjen joukossa ja tää tarkottaa sitä, että me tullaan olemaan kaikkien edessä ja keskellä kaikkea, haha, me, jotka ei olla koskaan edes nähty mitään vastaavaa tanssittavan. Think positive Jenni, think positive.

ensimmäiset laamat, jotka oon täällä nähny ja nekin tuotu paikalle vaan turisteja varten, haha ( meiän koululla on muuten lammas ja laama ilmeisesti pitämässä urheilukentän ruohoa lyhyenä(?) siellä ne laiduntaa päivät pitkät)
Mun espanja on muuten jo paaljon paremmalla mallilla! Oon saanu paljon kehuja, että oon kehittyny, toivotaan että kehitys jatkuis tästä eteenpäinkin. Vaihtareilla on pian ensimmäinen espanjankoe, ja niistä tullaan sitten näkemään meidän kehitystä vuoden aikana.

"Mulla on edessä kiireinen viikonloppu, huomenna lähen ensimmäistä kertaa ulos yksin kavereiden luo(päivällä ihan, ei sentään pimeellä, haha), ja sunnuntaina on meidän koulun olympialaisten avajaiset. Olympialaiset on jokavuotinen tapahtuma, jossa luokat ottaa mittaa toisistaan eri urheilulajeissa ja näihin kisoihin todella panostetaan! Jokaisella luokalla on omat uniformut ja meidän luokka edustaa Saksaa. Sunnuntaina pidetään avajaiset ja viikolla sitten kisataan. Suomeenkin pitäis tuoda tämmösiä tapahtumia!"

Toi pätkä oli viime perjantailta, nyt on jo torstai huhhuh aika rientää nopeesti! Olympialaisista enemmän seuraavassa postauksessa! Voin kyllä vaan sanoa, että waau.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti